Патріотичне виховання залишається одним з головних питань під час становлення будь-якої держави. Тому для сучасного закладу дошкільної освіти найактуальнішою є проблема виховання юних громадян, які мають розвинені громадянські цінності та чесноти. І дуже важливо, щоб наші діти були підготовлені до активної участі у цьому процесі.
Дошкільний період – найбільш сприятливий для формування громадянських рис особистості. Саме в закладі дошкільної освіти відбувається початковий етап соціальної адаптації дитини до умов життя в товаристві незнайомих людей. У зв’язку з цим перед педагогом постає завдання: формувати первинні прояви майбутнього громадянина, забезпечити входження дитини в природній світ, традиції українського народу.
Патріотичне виховання дошкільнят має вирішувати ширше коло завдань, ніж ті, що зазначені. Це не лише виховання любої до рідного дому, сім'ї, дитячого садочка, але виховання шанобливого ставлення до людини-трударя та результатів її праці, рідної землі, захисників Вітчизни, державної символіки, традицій держави, загальнонародних свят.
В наш час шалених обертів набирає спрага таких духовних орієнтирів як моральність, чистота мислення і серця, культура і духовність. І надзвичайно важливо сьогодні дати дітям, маленьким громадянам України, уявлення про державу, закон, права та обов’язки, формувати людські чесноти.
Патріотичне виховання дітей здійснюється відповідно до вимог та настанов програми з виховання їх у закладі. Зміст цієї роботи визначається з урахуванням віку дітей, кола їхніх знань, психічних особливостей, національної своєрідності, умов побуту та навколишнього середовища.
Ефективність патріотичного виховання дошкільників досягається використанням різних методів, які умовно поділяються на дві групи. Перша група – це вербальні та наочні методи, спрямовані на формування в дітей суспільних уявлень, моральних суджень, оцінок. До них належать спостереження й екскурсії, зустрічі з героями війни та праці, розповіді вихователя, бесіди, читання художньої літератури, розгляд картинок, ілюстрацій до книжок, зразків декоративно-прикладного мистецтва різних народів, перегляд діа- і кінофільмів, прослуховування музики, пісень, проведення рухливих ігор.
Друга група методів забезпечує набуття дітьми практичного досвіду з основ громадянської поведінки в процесі безпосереднього пізнання явищ і подій навколишнього суспільного життя та спілкування з дорослими і ровесниками в різних видах цілеспрямованої творчої діяльності дітей. До цієї групи належать методи залучення дітей до посильної суспільно корисної праці, привчання до основ громадянської поведінки, відтворення побаченого і сприйнятого в творчій діяльності. Успіхи виховання у дошкільників початкових форм громадянсько-патріотичних почуттів забезпечується засвоєнням цих методів і їх тісною взаємодією.
Висновки про рівень сформованості у дітей громадянсько – патріотичних почуттів можна зробити, з’ясувавши ставлення дітей до суспільних подій та явищ і мотиви виконання ними суспільно корисних справ.
- Показником у ставленні до суспільних подій і явищ можуть бути їхні відповіді на слідуючи запитання вихователя:
1. Як ти розумієш вислів «твій рідний дім»?
2. За що ти любиш свій дім, батьків і пишаєшся ними?
3. Як називається місто в якому ти живеш?
4. Що б ти показав у твоєму місті хлопчику чи дівчинці, які вперше сюди приїхали?
5. Розкажіть, як трудяться люди нашого міста, що вони роблять?
6. Які великі будови в нашій країні ти знаєш?
7. Як називається наша Батьківщина?
8. Як називається столиця нашої Батьківщини?
9. За що всі українські люди нашої держави люблять місто Київ?
10. Які міста України ти знаєш?
11. Чому український народ відзначає день Незалежності України?
12. За що ми шануємо українську армію?
13. Які роди військ ти знаєш?
14. Що роблять солдати в лавах української армії в мирні часи?
15. Як наші люди вшановують пам’ять загиблих героїв?
16. Чому наші люди відзначають день Захисника Вітчизни?
17. За що ти любиш свій рідний край?
Всі учасники педагогічного процесу (батьки, вихователі, держава, суспільство) прагнуть виховати в дитині найважливіші людські чесноти, закласти основи моральності, прагнення до краси та творчості. Повертаючись до педагогічної спадщини, не можливо не згадати слова Софії Русової: «Бути гарним педагогом – це бути справжнім реформатором майбутнього життя України, бути апостолом Правди і Науки».
Мета дошкільного виховання полягає у тому, щоб сформувати національносвідомого громадянина, патріота, тобто людину, якій притаманні особистісні якості й риси характеру, світогляд та спосіб мислення, почуття, вчинки та поведінка, спрямовані на саморозвиток демократичного громадянського суспільства в Україні.
У всьму свті, кожен знає,
Є Батьківщина лиш одна
І в нас вона одна - єдина-
Наша рідна -Україна!
Моя рідна Батьківщина
Має назву Україна.
В мене й нація своя –
Українець в мами я.
Є у мене й рідна мова,
Де вкраїнське кожне слово.
О.Довгий
МАЛЕНЬКА ВКРАЇНОЧКА
А я дівчинка маленька,
Україна — моя ненька...
Край Карпатський — батько мій -
Любий серцю, дорогий.
В мене стрічка у косичці,
Файні квіти на спідничці,
З гір водичка у відерці,
А Вкраїнонька у серці.
Через річку, через поле
Я піду по стежці в гори
І смерічці заспіваю,
Як я землю цю кохаю.
Хай почує спів мій пташка
І замріяна ромашка
І усі карпатські села,
Бо щаслива я й весела.
І. Тучак
УКРАЇНА
Україна —
Рідний край.
Поле.
Річка.
Зелен гай.
Любо стежкоюІти -
Тут живемо
Я і ти!
РІДНИЙ КРАЙ
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна.
Ігор Січовик
Коментарi