Перше слово з нами повсякчас,

Мати - Україна, ти одна у нас!

Ниви і діброви, і садів окрас -

Рідна мати Батьківщино,

Ти ж одна у нас!

Хай же мир і дружба поєднають всіх

І дзвенить дитячий безтурботний сміх.

Нам зоріє доля світла і ясна.

Рідна мати Батьківщино,

Ти ж у нас одна!

М. Сингаївський

/Files/images/DSCN2414.jpg

У сучасного людства є тяжкий гріх - це обездолені діти. Про це багато пишуть та говорять, дехто намагається їм допомагати. Але кількість дітей, які потрапили в біду не зменшується, а навпаки збільшується. І сьогодні діти всього світу потребують захисту. Проблема дитинства є найбільш вагомою для світового співтовариства, бо діти - це майбутнє світу.

Сьогоднішнім дітям належить продовжувати справу встановлення справедливого й гуманного соціального порядку. Тому дуже актуальною в наш час є така галузь педагогіки - педагогіка прав людини. Її основою є ознайомлення дітей з правами людини, тобто її особистими правами як основою соціалізації, підготовки до дорослого життя.

Формування ціннісної моральної та правової практики для найкращого забезпечення інтересів дітей - одна з найважливіших задач. Це означає, що у кожний віковий період дитини необхідно запропонувати максимально повний об'єм матеріальних та інших благ, які необхідні йому для життя та повноцінного розвитку.

Захист прав дитини, забезпечення виконання нормативно - законодавчої бази потребує участі кожного педагога. Педагог - головне діюче обличчя усієї роботи. Від його особистої позиції, культури та розуміння питання залежить дотримання прав дітей в освітньому закладі та родині.

/Files/images/DSCN2432.jpg

РЕАЛІЗАЦІЯ ПРАВ ДИТИНИ ВКЛЮЧАЄ:

- захист від усіх форм жорстокого поводження;

- право на охорону здоров'я;

- захист його права на освіту;

- право на гру;

- право на забезпечення своєї індивідуальності.

Навчання правам людини - це довготривалий процес і здійснюється він на всіх етапах навчання і виховання дітей. Дошкільний навчальний заклад - це перша сходинка у ланцюжку безперервної правової освти дітей. Дійсно, розвиток свідомого ставлення до себе, як самостійної особистості, рівної з іншими людьми, як члена суспільства, що визначається зв'язками з іншими - одне з основних завдань дошкільного закладу. Вже декілька років у нашому дошкільному навчальному закладі триває робота з формування у дітей початкової правової освіти, яка в першу чергу, спрямована на розвиток у дітей правової культури, тобто почуття впевненості в собі й соціальної терпимості.

Основними завданнями нашої роботи з дітьми по формуванню правової культури вважаємо:

  • допомогти кожній дитині проявити свою індивідуальність; разом з тим показати як унікальність, так і рівність кожної дитини;
  • вчити толерантно спілкуватись один з одним; виховувати вміння мати свою точку зору та з повагою відноситись до думок інших;
  • формувати уявлення про основні потреби дитини (здоров'я, житло, їжа, відпочинок); познайомити з унікальністю потреб дітей - інвалідів;
  • заохочувати дітей до знань про родинні стосунки, малу та велику Батьківщину. Поглиблювати знання про рідне місто. Розвивати інтерес до українських звичаїв, традицій, обрядів;
  • дати уявлення про особливості різних народів світу (зовнішність, національний одяг, казки, ігри, особливості побуту). Вчити проявляти повагу, соціальну та національну толерантність до звичаїв різних народів;
  • формувати розуміння важливості миру в суспільстві та на Землі: мир - це життя, щасливе дитинство, радість у сім'ї. Уявлення про вшанування видатних людей - творців світової культури, борців за мир.


/Files/images/DSCN2378.jpg

/Files/images/DSCN2397.jpg

/Files/images/DSCN2404.jpg

Конспект заняття по правовому вихованню для дошкільників старшого віку

"ДИТИНА МАЄ СВОЇ ПРАВА"

Підготувала завідувач Осовська В.Ю.

Мета: продовжувати знайомити дітей з їхніми правами на прикладах казок «Попелюшка» , « Червона Шапочка» , «Білосніжка та семеро гномів». Учити дітей свідомо оцінювати ситуацію, аналізувати вчинки героїв. Формувати знання про соціальну організацію, що займається правами дитини. Розвивати пам’ять, мислення, уяву. Виховувати товариськість, почуття власної гідності, любов до своїх ближніх.
Хід заняття
Вихователь. Ми вже з вами говорили про те, що кожна людина має права – і дорослий, і дитина. Ви знаєте також, що є міжнародна організація – комісія з прав дитини. Уявіть, що всі дорослі і працюєте в ній захисниками. Отже, захисники! Сьогодні ми розглядаємо справу про порушення прав дитини в одному казковому королівстві. У Міжнародній комісії з прав дитини Україну представляють… ( називає кілька імен та прізвищ дітей). Я запрошую вас у подорож по різних казках. Всі ми любимо казки, чи не так? А які казки вам найбільше подобаються? ( Діти відповідають ). Чудово, бачу, ви знаєте багато казок. Але вже настав час нашої подорожі. Запрошую героїв першої казки.
( Звучить Музика )
Ведуча
Колись в одному королівстві
Жила лісничого родина.
Але господиня захворіла
й померла, доньку залишивши.
Роки минали. Батько знову,
Щоб стало легше, одружився,
Узяв за жінку він вдовиню
З двома дочками, ще й недобру.
Попелюшка сидить на підлозі, чистить каструлю.
З’являється мачуха.
Мачуха. Попелюшко! Знову Сидиш? Підлогу не замела, вогню не розпалила, грядок не скопала!
Потягуючись і позіхаючи, входять двоє дівчаток.
Мачуха. Пташенята мої! Вже прокинулися. Як вам спалося, любі донечки?
Доньки. Снідати ще не кликали?
Мачуха. Зараз дам вам чаю. Попелюшко, неси чай!
Повертаються втрьох на свої місця.
Попелюшка. Ох, як мої сестриці схожі на свою матір: і обличчям, і вдачею. Усе їм не так, як і їй. І чому вони всі мене не люблять? Мачуха змушує виконувати всю важку роботу: чистити казани, каструлі, мити східці, прибирати в кімнатах. І хоч як би добре я не впоралась, ніхто мене не похвалить.
Вихователь. Дякуємо героям казки. Діти, ви пригадали її назву? Як ви гадаєте, чому мачуха ображала Попелюшку? Чому зведені сестри не любили її? А чи мали вони право ображати дівчинку? Які саме права дитини порушені в цій казці? ( Діти відповідають ). Так правильно, кожна дитина має право на любов і турботу, на сім’ю. Вона вільна висловлювати свої думки, спілкуватися з ким бажає. Може, й не всі дорослі знають, де і як записані ці права, але в житті вони намагаються їх дотримуватися. Ось цей знак показує, що всі діти мають право на любов і турботу (демонструє). Ви правильно сказали, що Попелюшку змушували виконувати найважчу роботу.
А жодну дитину не можна примусово залучати до праці (демонструє). Цей знак підтверджує її право.
Заохочує пригадати щасливий кінець казки, коли бідна дівчина, яку всі зневажали, стала справжньою принцесою.
Вихователь. Наша подорож триває далі. Запрошуємо героїв наступної казки.
( Звучить музика ).
Білосніжка ходить і збирає квіти.
Ведуча. Давно колись жила маленька принцеса на ім’я Білосніжка зі злою мачухою – королевою.
Виходить королева з люстерком, милується собою. Білосніжка сідає на підлогу і розглядає квіти.
Ведуча. Королева, крім себе, нікого не любила і вважала себе найвродливішою та найрозумнішою в усьому королівстві. Одного разу вона запитала у чарівного люстерка.
Королева. Чи ж я в світі наймиліша,
Найгарніша, розумніша?
Люстерко. Ти чудова, слів немає,
Але є у нашім краї
Диво справжнє – гарне й ніжне.
І це диво – Білосніжка.
Ведуча. Тоді зла королева покликала вірного слугу.
Королева. Заведи принцесу в хащі,
В темряві саму залиш.
Там страшні у звірів пащі –
Їй додому не прийти.
Слуга забирає Білосніжку, мачуха теж виходить.
Вихователь. Дякуємо казковим героям. То яка назва цієї казки? Мачуха справді була краща за Білосніжку? Чому вона наказала відвести дівчинку до лісу? А чи мала право мачуха ображати свою пасербку?
Які права дитини тут порушені? ( Діти відповідають ). Так, головне право кожної людини – право на життя. Ніхто не може позбавити її життя – ані мачуха, ні хтось інший. Ось цей знак показує, що кожна дитина має право на життя ( демонструє ). А ще – ніхто не має права кривдити іншого, принижувати його й жорстоко карати. Ось цей знак показує, що жодна дитина не має бути скривджена й зневажена ( демонструє ).
- Наша подорож триває. Запрошуються герої наступної казки.
( Звучить музика )
Виходить дівчинка з кошиком.
Ведуча. Жила собі маленька дівчинка. Бабуся сплела їй гарненьку червону шапочку, й відтепер дівчинку називали Червоною Шапочкою. Одного разу пішла Червона Шапочка навідати хвору бабусю.
Червона Шапочка зустрічає Вовка.
Ведуча. Дорогою до бабусиної хатинки зустрілася вона з Вовком.
Вовк. Куди йдеш, Червона Шапочко?
Червона Шапочка. Йду до бабусі й несу їй пиріжки.
Вовк. І я хочу навідати твою бабусю.
Червона Шапочка. Ходімо.
Ведуча. Вовк побіг коротким шляхом. Підступом потрапив він у бабусину хатину й проковтнув стареньку. А сам приготувався до зустрічі з Червоною Шапочкою. Вовк сідає на стільчик, загортається в хустку.
Червона Шапочка. Добридень, бабусю. Я принесла тобі пиріжків.
Вовк. Заходь, онучечко, сідай біля мене.
Червона Шапочка. Бабусю, чому в тебе такі великі руки?
Вовк. Щоб міцніше обіймати тебе, дитя моє.
Червона Шапочка. Бабусю, чому в тебе такі великі вуха?
Вовк. Щоб краще чути тебе, дитя моє.
Червона Шапочка. Бабусю, чому в тебе такі великі очі?
Вовк. Щоб краще бачити тебе, дитя моє.
Червона Шапочка. Бабусю, чому в тебе такі великі зуби?
Вовк. Щоб швидше з’їсти тебе!
Ведуча. Не встигла Червона Шапочка й охнути, як Вовк накинувся на неї і проковтнув.
Вихователь. Ви впізнали казку? Кого зустріла в лісі Червона Шапочка?
Про кого з нею розмовляв Вовк? Що він порадив їй? Як ви гадаєте, які права дитини тут порушено? ( Діти відповідають ). Справді, з червоною Шапочкою сталася лиха пригода, бо дівчинка була дуже довірлива. Вона навіть гадки не мала, що Вовк може скривдити її та бабусю. До речі, коли він проковтнув бабусю, він зайняв і її житло? Чи мав Вовк на це право? Так, не мав. Кожна людина – і дорослий, і дитина – має право на житло, і цей знак підтверджує таке право ( демонструє ).Ніхто не має права силоміць забиратись у ваш дім. Дорослі і діти мають почуватися в себе вдома у повній безпеці.
Вихователь нагадує дітям, що коли когось із них кривдять, принижують, жорстоко карають, вони мають звернутися до батьків, до близьких людей, а в дитячому садку – до вихователя або завідувачки.
Повідомляє, що в місті Славутичі є будинок, де міститься організація, працівники якої надають дітям усіляку допомогу в разі лиха. Сюди можна прийти самому або зателефонувати. Тут міститься Центр ЮНЕСКО.
- В Україні кожна дитина має такі самі права, як і дорослі. Якщо права дитини порушуються в сім’ї, в дитячому садку, в школі, на вулиці, можна звернутися до Алли Соловйової, яка живе і працює в Києві.
Ця пані особисто піклується про права дітей усієї України. Їй можна будь – коли зателефонувати й звернутися по допомогу.
Казкова подорож завершується. Вихователь дякує малим за те, що вони виступали як справжні дорослі захисники дітей і правильно захищали права казкових героїв.

ПАМ'ЯТКА ДЛЯ ВИХОВАТЕЛІВ ПО РОБОТІ З БАТЬКАМИ З ТЕМИ "ПРАВОВЕ ВИХОВАННЯ"

МАТЕРІАЛ ПІДГОТУВАЛА ЗАВДУВАЧ ОСОВСЬКА В.Ю.
МЕТА: Активізація уваги батьків щодо підвищення інтересу до правового виховання дітей, збереження і захисту прав дитини.
  1. Ознайомлення батьків на групових батьківських зборах з положенням Конвенції ООН про права дитини та із Законом України "Про охорону дитинства".
  2. Папка - пересувка. Висвітлення теми в куточках для батьків.
  3. Проведення анкетування обізнаності батьків з прав дитини.
  4. Організація зустрічей батьків з психологом.
  5. Проведення тренінгів, консультацій (індивідуальних) з даної теми з батьками.
  6. Проведення дозвіль з правового виховання (батьки і діти).
  7. Обговорення дитячих робіт їз зображувальної діяльності (з даної теми).
  8. Спільна робота батьків і дітей: поробки, малюнки, аплікацїї з теми "Права дитини".

ПАМ'ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ

Всі люди на Землі мають рівні права та свободи!

МАТЕРІАЛ ПІДГОТУВАЛА МЕТОДИСТ СЕНЬКО Ю.І.
КОЖНА ДИТИНА МАЄ ПРАВО:
  • на рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного, морального та соціального розвитку;
  • на захист здоров'я та медичне обслуговування;
  • на захист від недоброго поводження, від відсутності турботи з боку батьків, або опікунів;
  • на захист від жорстоких, нелюдських або принижуючих гідність людини видів поводження чи покарання;
  • на захист від сексуальних домагань;
  • на проживання з батьками та на підтримку контакту з батьками у разі їх розлучення;
  • на вільне висловлювання поглядів з усіх питань, що стосуються життя;
  • на свободу думки, совісті, віросповідання;
  • на особисте життя, на недоторканість житла, таємницю коресподенції.
ПРАВА ДИТИНИ ПОРУШУЮТЬСЯ:
  • коли не забезпечена безпека її життя і здоров'я;
  • коли її потреби ігноруються;
  • коли по відношенню до дитини є випадки насилля або приниження;
  • коли порушується недоторканість дитини;
  • коли дитину ізолюють;
  • коли дитину залякують;
  • коли вона не має праваголосу при прийнятті важливого для неї рішення;
  • коли вона не може вільно висловлювати свої думки і почуття;
  • коли її використовують і нею маніпулюють;
  • коли її особисті речі не є недоторканими.

Шановні батьки, пам'ятайте!

Дитина буде поважати права інших людей, якщо її права будуть поважатися, якщо вона сама буде складати правила поведінки і нести за них відповідальність.
Не бійтеся допомогти і захистит свою дитину!

Конспект заняття для старших дошкільників по правовому вихованню

"ДИТИНА ПОВИННА ЗНАТИ СВОЇ ПРАВА"

ПІДГОТУВАЛА МЕТОДИСТ СЕНЬКО Ю.І.
Мета: продовжувати вчити дошкільнят розуміти зміст казок, аналізувати ситуації,які характеризують порушення прав дітей; вчити зіставляти добрі та поганівчинки, відповідати на запитання повним реченням; розвивати мову, пам'ять,мислення; виховувати почуття власної гідності, впевненість у собі, любов догероїв казок, до рідного слова, вміння швидко орієнтуватись у створенихвихователем ситуаціях.
Матеріал: уривки з казок.
Хід заняття
Головне право кожної дитини – право на життя.
Але так вважали не завжди. Давно колись існувала держава Спарта, яка своїми нездоланними воїнами: сильними, здоровими, витривалими. У цій державі оглядали кожного новонародженного хлопчика й вирішували: якщо він міцний, здоровий – хай живе. А коли дитя народилося слабким, хворим – кидали його зі скелі.
Ми ж знаємо, що й слабка дитина, якщо буде добре харчуватися, займатися фізкультурою, то зростатиме сильною і витривалою. Вона може стати видатним ученим чи талановитим художником. Кожна країна, зазначається у Конвенції, повинна турбуватися про новонародженних, допомагати батькам, будувати лікарні й поліклініки, наприклад: переглянемо ілюстрації до твору О.С. Пушкіна «Казка про царя Салтана» і пригадаймо слова:
В бочку з сином посадили,
Засмолили, покотили
І пустили в Окіян –
Так звелів – бо цар Салтан.
- Хто ж так жорстко повівся з новонародженним малям і його матір’ю царицею? Щоб ви сказали цим лиходіям, коли б зустріли їх?
Ніхто й ніколи не сміє ображати й мучити дитину. Але є лихі люди, які кривдять дітей за те, що вони іншої національності, релігії, мають інший колір шкіри. Кожна держава, яка підписала Конвенцію, взяла на себе обов’язок захищати своїх маленьких громадян і карати тих, хто жорстко з ними поводиться.
У нашому житті трапляються різні надзвичайні ситуації. Необхідно рятувати дітей від землетрусів, повеней, війн. Дітей можуть вивезти з небезпечного місця, іноді навіть до іншої країни. Але потім керівництво обох країн забов’язане допомагати батькам і дітям відшукати одне одного. Ось у казці про Снігову Королеву. Вона вивезла малого Кая з бабусиної оселі до свого величезного крижаного палацу. Вона обіцяла хлопчикові увесь світ і пару ковзанів.
Хто скаже, а може, Снігова Королева хотіла хлопчикові добра? Як ви гадаєте, чи мала вона право вивезти Кая без дозволу батьків далеко від рідного будинку?
Ніхто не має права змусити дитину відкрити двері незнайомцеві: У своєму будинку ти найголовніший. Нікому не дозволено силоміць вриватися в чужу оселю. Кожна людина має почуватися вдома безпечно.
Ось наприклад у казці « Про трьох поросят» : коли поросята не відкрили вовкові двері хатини, він заліз на дах і загарчав: « Негайно впустіть мене!» «Нізащо! Дім поросяти – це його фортеця», - сказав Наф – Наф.
Як слід було вчинити вовкові? Чи можна діяти так, як він?
Всі ви любите казки Г.Х. Андерсена. Зупинімося на двох із них. Ось казка «Дюймовочка». Я зачитаю уривок: «Поруч пролітав великий хрущ. Він побачив дівчинку, вмить схопив її лапкою за тонкий стан і відніс на дерево. Потім до хруща прилетіли з візитом інші хрущі. Вони розглядали Дюймовочку, а хрущиці – панянки ворушили вусиками й казали: «У неї тільки дві ноги!» , « У неї немає вусиків!» – « – казали інші! , « Яка вона негарна!» – вирішили всі пані – хрущихи.
Як ви гадаєте, яке право порушення в цій казці? Право на ставлення як до рівного. Ніхто не має права кривдити вас через несхожу зовнішність, якого б кольору не була ваша шкіра: смаглява чи світла, якою б мовою ви не розмовляли. Ви всі рівні серед інших і маєте такі ж права, як і всі.
Нещодавно ми з вами читали казку Лесі Українки «Лелія» . Я зачитаю уривок: « Ох, нам же нема спокою ні вдень, ні вночі. Ох, бідні мої квіти!» – « Що вам таке? Чого ви бідкаєтеся?» –
«Та де ж нам не бідкатися! Удень на нас полюють, руками займають, листя обривають, а часом віку збавляють, гострим ножем стинають, несуть нас у велику хату, у панську палату – поставлять у воду, гублять нашу вроду».
Які права порушено в казці? Так, дітей – квіток було скривджено, зневажено. Ніхто не має права таке чинити. А коли сталося так, що ваші права порушені, зверніться до вихователя , батьків, міліції. Послухайте ще один уривок: «Ой, сердце, Катрусю, - говорить одна, вправляючи дріт у зелений листок, - ой як мені хочеться їсти – просто руки трясуться! Прийшла сьогодні пізно на роботу і сама не знаю, як я так спізнилася! Так от, мене не пустили обідати та ще й кажуть, що не заплатять за цей день нічого». Які права порушено в казці? Так, не можна примусово залучати малих до праці, і недаремно Леся Українка в своїй казці зосереджувала увагу саме на цьому.
Кiлькiсть переглядiв: 1571

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.